
Høringsbrev fra Departementet – Endringer i Barneloven-Likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter samlivsbrudd
februar 18, 2025Publisert: 18. februar 2025
Departementets forslag til endringer i barneloven, sendt ut på høring 18. juni 2024, har skapt debatt. Forslagene tar sikte på å styrke prinsippet om likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter samlivsbrudd. Endringene berører flere sentrale temaer, som delt foreldrefullmakt, flytting innenlands og barnets rett til medvirkning. I denne artikkelen presenterer vi forslagene og noen av de tilbakemeldingene som har kommet fra høringsinstansene.
1. Delt foreldrefullmakt som hovedregel
En av de mest omfattende endringene i forslaget er innføringen av delt foreldrefullmakt som hovedregel etter samlivsbrudd. Dette innebærer at begge foreldre skal ha lik beslutningsmyndighet over barnets dagligliv, uavhengig av hvor barnet bor.
Støtte og bekymringer
Barneombudet støtter prinsippet om likestilt foreldreskap, men understreker at hensynet til barnets beste må være overordnet. De påpeker at det er behov for mer veiledning om hvordan vurderinger av barnets beste skal gjennomføres:
«Selv om likestilt foreldreskap er et viktig prinsipp som kan gagne barn, så bør ikke det veie tyngre enn hensynet til barnets beste dersom disse prinsippene står mot hverandre.»
— Barneombudets høringssvar Likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter samlivsbrudd, Side 2
Oslo tingrett er derimot kritiske til forslaget og mener at det kan være konfliktdrivende i saker med høyt konfliktnivå mellom foreldrene:
«I praksis mener vi at lovforslaget trolig vil være konfliktdrivende, at det vil bidra til å forlenge uavklarte situasjoner for barnet, og at det er større sannsynlighet for at barnet vil bli involvert i konfliktene.»
— advokatforeningen og oslo tingrett, Side 6
Barnesakkyndig kommisjon (BSK) peker på at forskningen ikke gir entydige svar på om delt foreldrefullmakt er til barnets beste, særlig i familier med høyt konfliktnivå:
«Man kan imidlertid ikke slutte fra forskningen at barn til foreldre som blir pålagt å ha delt fast bosted vil skåre like bra som de som velger det selv.»
— Høringssvar Barnesakkyndig kommisjon 08.09.2024, Side 2
2. Flytting innenlands
Departementet foreslår at flytting som vesentlig påvirker samvær, skal kreve samtykke fra begge foreldre med delt foreldrefullmakt. Dette er ment å forebygge konflikter og sikre barnets kontakt med begge foreldre.
Tilbakemeldinger
Barneombudet støtter forslaget, men påpeker at det er behov for tiltak som kan hindre flyttinger som ikke er til barnets beste:
«Vi har også fått henvendelser om at foreldre flytter uten å overholde varslings- og meklingsplikten. På bakgrunn av vår erfaring med dette temaet, mener vi at det er behov for tiltak som kan bidra til å hindre flyttinger som ikke er til det beste for barnet.»
— Barneombudets høringssvar Likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter samlivsbrudd.pdf, Side 3
Barnesakkyndig kommisjon er enige i at flytting kan ha store konsekvenser for barnets relasjon til foreldrene, men etterlyser en tydeligere definisjon av hva som menes med at flyttingen «vesentlig påvirker utøvinga av samvær»:
«Det går imidlertid ikke frem hva som menes med dette, og BSK deler Oslo tingretts anførsler i deres høringssvar om at det hadde vært en fordel om det gikk klarere frem av lovforarbeidene hva som menes med at flyttingen ‘vesentleg påverkar utøvinga av samvær’.»
— Høringssvar Barnesakkyndig kommisjon 08.09.2024, Side 3
3. Barnets rett til medvirkning
Barnets rett til å bli hørt i saker som angår dem, er et sentralt prinsipp i barneloven. Departementet foreslår å styrke denne retten ved å tydeliggjøre barnets medvirkning i lovens ordlyd.
Støtte fra høringsinstansene
Barneombudet mener at barnets rett til medvirkning må fremgå tydelig i loven og at det bør gis veiledning om hvordan barns stemme skal høres:
«Vi mener det er behov for større oppmerksomhet på hva barns rett til å bli hørt innebærer, og at det bør gis veiledning om dette.»
— Barneombudets høringssvar Likestilt foreldreskap og felles omsorg for barn etter samlivsbrudd, Side 3
Barnesakkyndig kommisjon støtter også forslaget, men advarer mot at lovbestemte utgangspunkter kan svekke barns rett til å uttrykke seg fritt:
«Hvis det legges føringer for hva som er den riktige løsningen, er vi bekymret for at det kan føre til at barnet opplever press og mindre rom for barnet til å uttrykke seg fritt.»
— Høringssvar Barnesakkyndig kommisjon 08.09.2024 (1), Side 3
4. Endringer i begrepsbruk
Departementet foreslår å erstatte begrepet «fast bosted» med «foreldrefullmakt» for å tydeliggjøre skillet mellom beslutningsmyndighet og fysisk bosted.
Kritikk fra høringsinstansene
Oslo tingrett og Advokatforeningen er kritiske til den nye begrepsbruken og mener at den kan skape forvirring:
«Vi peker også på at innholdet i helt sentrale begreper som foreldreansvar og foreldrefullmakt ikke er definert i loven. Det har derfor ikke blitt enklere å forstå hvilket konkret innhold begrepene har.»
Barnesakkyndig kommisjon foreslår å beholde begrepet «bostedsmyndighet» som et mer treffende alternativ:
«‘Bostedsmyndighet’ brukes flere steder i notatet og det vil etter vårt syn være en mer treffende term.»
— Høringssvar Barnesakkyndig kommisjon 08.09.2024, Side 1
Avslutning
Forslaget til endringer i barneloven representerer et (viktig) skritt mot å modernisere lovverket og styrke barns rettigheter. Samtidig viser høringsuttalelsene at det er behov for grundigere vurderinger av hvordan lovendringene vil påvirke barn og familier i praksis. Som advokat er det vår oppgave å sikre at barnets beste alltid står i sentrum.
Har du spørsmål om hvordan disse endringene kan påvirke din situasjon? Ta gjerne kontakt for en uforpliktende samtale.